Čaká nás liberalizácia železničnej dopravy. Ale aká? Chráň nás Bože.

Autor: Milan Pilip | 10.8.2019 o 18:52 | Karma článku: 7,24 | Prečítané:  2881x

Ministerstvo dopravy a výstavby sa chystá vypísať súťaž na prevádzku trate Žilina-Rajec a ďalšie trate. Otázka je, ako? Aby sa nestalo, že ľudia ostanú bez prípojov tak, ako v minulosti, keď expresy prevádzkoval RegioJet.

Obnovenie štátnych IC vlakov, ktoré mali konkurovať RegioJetu prevádzkujúcemu expresné vlaky medzi Bratislavou a Košicami, nakoniec spôsobilo odchod RiegioJetu z trhu a veľkú nevôľu verejnosti. Z pohľadu cestujúceho to však paradoxne prinieslo úľavu.

Keď sa v januári 2016 zrušili expresné vlaky kategórie Inter City, súkromná spoločnosť RegioJet ich až do konca svojho (krátkeho) pôsobenia nestihla plne nahradiť. Cestujúci v Prešovskom kraji ostali odrezaní, lebo kvôli neželanej konkurencii neboli na žlté expresy žiadne prípoje z a do Kysaku. To sa dotklo najmä okresov Sabinov, Bardejov, Svidník, Vranov nad Topľou, Stropkov, Medzilaborce, Snina a Humenné.

Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že to bolo pre mňa ako cestujúceho strašné obdobie. Pravidelne cestujem medzi Bratislavou a Bardejovom už od roku 2005. Cesta IC vlakmi plus prípoje mi na tejto 495 kilometrovej trase trvá 6 - 6,5 hodiny. Rýchliky (plus prípoje) nás odvezú za 8 hodín, pri meškaniach aj 9.

Zrušenie IC vlakov sa ma ako cestujúceho veľmi dotklo. RegioJet nedokázal poskytnúť také spojenie, aby som sa dostal do cieľa v rozumnom čase.

Prvým problémom boli časy odchodov z Bratislavy . Odchod o 11-tej z Bratislavy bol priskoro, lebo som bol ešte v práci. Odchod po 17tej príliš neskoro, lebo do Bardejova by som sa dostal (ak by ovšem boli prípoje) niekedy po polnoci. Rozumný čas odchodu okolo 15-16 hod. z BA (s príchodom do BJ o 21-22 hod.) nebol vôbec k dispozícii. 

Druhý problém, ktorý mal RegioJet, a dosť závažný bol, že pre jeho vlaky neboli v Kysaku žiadne prípoje. Ani podľa grafikonov, ale ani osobáky konkurenčnej štátofirmy Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. prípadné zmeškané expresy RegioJetu nečakali. Ľudia tak ostali trčať v Kysaku. Tento problém RegioJet síce vyriešil autobusmi medzi Kysakom a Prešovom (a ďalej), ale už neskoro. V čase, kedy štát rozhodol o návrate štátnych IC vlakov.

Ja osobne som v tomto, asi rok trvajúcom období, musel cestovať medzi Bratislavou a Bardejovom obyčajnými rýchlikmi, čo podľa grafikonu dávalo 8 hodín, pri meškaniach, ktoré sú pravidelnosťou aj 9 hodín. O preplnenosti rýchlikov ani nehovorím.

Problém ale nebol v RegioJete. Problém vyrobil štát. Lebo urobil to, čo sa teraz znovu chystá urobiť. Vysúťažil trať, a nechal súkromného dopravcu behať po nej nadivoko tak, ako sa chcelo jemu. Žiadne prípoje, žiadna integrovaná doprava. 

Situácia sa čoskoro môže zopakovať aj na tratiach Žilina-Rajec, Bratislava-Komárno a Košice-Moldava nad Bodvou. Štát chce vysúťažiť trate, namiesto toho, aby najprv nakreslil integrovaný (a logický) grafikon, a vysúťažil konkrétne linky. Jednoducho pustí na tieto trate súkromníka, ktorý si bude jazdiť ako chce. Na jeho prípadné meškania samozrejme štátne prípoje čakať nebudú a ľudia z týchto regiónov ostanú visieť na nástupištiach. Nehovoriac o tom, že ak sa budú meniť počty cestujúcich, pri pevne daných podmienkach, nebudú kapacity súkromného dopravcu zvládať nápory cestujúcich a vlaky bud preplnené. A samozrejme bez prípojov.

Chceme, aby štát vytváral podmienky pre konkurenčné prostredie. Ale to konkurenčné prostredie musí byť zdravé, nie divoké. Železničná doprava je verejná služba, nad ktorou musí byť dohľad. Štát preto nesmie dávať do súťaže trate a pustiť na nich hladné levy. Štát (aj župy) musí najprv nakresliť grafikony (v zmysle integrácie všetkých druhov verejnej dopravy), a až potom môže dávať do súťaže, nie trate, ale konkrétne linky (spoje).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?